fotofreaket

Direktlänk till inlägg 26 september 2012

"Veckans" djur: Krokodil!

Av Mikaela - 26 september 2012 15:01

Krokodilen är ett av de äldsta djuren som lever än, dem är som dinosaurier enligt endel, monster enligt endel osv. Men det är faktiskt intressanta djur som lever i närheten av vatten.

Krokodiler är för många ett djur som mördar folk, men det är som hajar, människor är inte deras naturliga föda, dem har bara vart på fel plats vid fel tid.

De är ofta de större krokodilerna som försöker få tag i större byten, som ibland olyckligtvis blir människor.



Det finns ca 14 olika arter där längden varierar runt 1,5meter till 5,5meter.

Krokodilen kan ta många olika byten och är "karnivorer". De stora krokodilerna kan ta exempel större däggdjur, medans

de små tar de mindre däggdjuren.

Krokodilens färg kan variera mellan grön, brun och grå.

källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Krokodiler


Jag hittade en intressant artikel om en gigantisk krokodil på 6,4meter, kan ni tänka er hur stort det är?

Artikeln handlade om en gigantisk krokodil som fångades in efter 3veckor i Bunawan, Filippinerna. Fyra fällor behövdes och även ett hundratal personer.

Den gigantiska krokodilen som fångades i Bunawan i Filippinerna i helgen. Den har uppmätts till 6,4 meter lång - och uppges väga mellan 600 och 1 000 kilo.

Bild och informationkälla: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gigantisk-krokodil-fangad-efter-tre-veckor_6445208.svd


En som är känd för att rädda krokodilerna och sätta sändare på dem är Steve Irwin (http://www.crocodilehunter.com.au/crocodile_hunter/about_steve_terri/). Dock har Steve gått bort som många vet, men i mina ögon är han en hjälte som kämpade ända in i slutet. Steve har även ett program "krokodiljägaren" som det på svenska heter, visas på Animal Planet och TV 10.

Lite bilder från Steves sida för att visa vilken hjälte han är.

http://www.crocodilehunter.com.au/crocodile_hunter/big_hits/113-250.JPG


skulle ni våga stå så nära?


http://www.crocodilehunter.com.au/crocodile_hunter/big_hits/Slide356-250.JPG

Det kan bli en skråma ibland, men han klagade inte för det.


Bilderna är lånad från deras sida

http://www.crocodilehunter.com.au/crocodile_hunter/about_steve_terri/



Krokodiler lever i Afrika, Asien, Syd- och Nordamerika.

http://sv.metapedia.org/w/Krokodiler


Ungefär livslängd i naturen på ett exemplar av missisippialigatorn: 73år

Ungefär livslängd i fångenskap(upp till): 100år

http://home7.swipnet.se/~w-74264/herp/krokodiler.htm#fortplantning


Enligt mig är krokodiler riktigt häftiga djur på deras egna sett, deras levnad, huvud, ja allt enligt mig är coolt med dem, förutom dödsattack mot människor.



 
 
HelinMessi

HelinMessi

26 september 2012 19:45

Hej fina du ! <3

Vad fin blogg du har,du kan fråga mig frågor på min blogg för svarar på allt om t.e.x muspekare inställningar få finare blogg m.m !
Kolla in och glöm inte kommentera <3

http://Helinmessi.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 21 april 2013 16:08

Sen ett tag tillbaka har jag skapat en ny blogg: www.mikkana.blogg.se Med: *fler bilder * fler ord *tankar *och mycket annat! Kolla gärna in och ge respons/kritik. ...

Av Mikaela - 7 mars 2013 07:37

Praktik idag igen, känns faktiskt bra, dock lite småsaker just nu men får hoppas att det löser sig sen. Bara en random bild. ...

Av Mikaela - 6 mars 2013 21:32

Inte haft ork p.g.a magkatarr, mycket i livet och en hel del svåra saker. Inte orkat rida på någon vecka men nu är vi tillbaka på spåren. Det är inte alltid lätt att leva med allt det jobbiga och allt som hänt, men JAG KÄMPAR. Och det är jag stol...

Av Mikaela - 6 mars 2013 21:28

Att kalla mig ful gör inte dig fin.

Av Mikaela - 28 januari 2013 16:42

Ingen ork för något, allt känns kämpigt på något sätt, men ja, får sätta mig ner o bara slappna av, inte stressa helt enkelt.   Red inget förra veckan p.g.a vädret. Dock reds det i förrgår (lördags) och igår (söndag).   Ridpass Lördag: Blev e...

Presentation


Jag som har boggen är en glad 96:a som har bloggen som foto- och häst- och vardags blogg ;) och om det är något ni undrar så är det bara att fråga på:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vardag

Foto

Häst & hund


Ovido - Quiz & Flashcards